Outfit of the Day - Okergele vibes!

Zo, de eerste maand van het New Born Fit Mama programma zit er alweer op! Vandaag dan ook de eerste update zoals beloofd. Want hoe vind ik het tot nu toe? Werkt het voor mij en kan ik het passend maken in mijn drukke schema? Hoeveel ben ik afgevallen én hoeveel centimeters ben ik kwijt? Ik deel het vandaag! Lees je mee?

Bij het New Born Fit Mama programma van Kimberly kan je ook persoonlijke sessies inboeken. Ik kan absoluut aanraden om dit erbij aan te schaffen als je het programma volgt, ik heb er veel aan. Niet alleen geeft het mij elke week een benodigde schop onder de kont van Kimberly, het helpt je ook inzicht te krijgen in wat er fout maar ook zeker goed gaat. Sommige eetmomenten waren toch minder goed dan ik dacht, ik zit vrij constant te laag in koolhydraten. De eerste weken zat ik net te hoog in vetten. De balans vinden is soms lastig en ik heb gemerkt dat vooruit plannen en bedenken hierin kan helpen. Als ik weet dat ik mijn pasta met notenmelange eet, wat hoger in vetten zit, dan moet ik dat in andere maaltijden compenseren. Dat is geen probleem maar er moet soms even over nagedacht worden.

Sowieso is het handig om met haar te kunnen overleggen. Ik bespreek mijn komende week, waar zitten de knelpunten en hoe kan ik die tackelen? Zij helpt daarbij en geeft ook goed advies. Ze is ook heel eerlijk, zegt waar het beter kan maar is ook enthousiasmerend en steunend. Iets wat ook absoluut nodig is in een dergelijk proces.

Elise's Weekly Pictorama - Weekendje weg naar Delft! En voedselvergiftiging..

Waar zitten mijn knelpunten?

Elke twee weken krijg je een PDF binnen het NBFM programma, daarin staat hoe je je doelen kan visualiseren maar ook wat er voor die weken op de planning staat. Waar dien je de focus deze keer op te hebben? Sowieso dien je bepaalde hoeveelheid work-outs te doen en een bepaald aantal stappen of activiteiten te behalen. Daar zit hem bij mij de crux wel eens; ik ben gewoon erg druk en vind het lastig vrij veel sportmomenten in te plannen. Maar ook dat is een keuze die je maakt, ik heb een commitment gemaakt dit programma te volgen omdat ik het mijzelf gun. Dus werk mag best even een keertje een uurtje wachten, Boris kan best even een keer een half uur op de kinderen letten zonder mij. En soms moet je de verantwoordelijkheid tonen door van de bank af te komen, even niet je favoriete serie te kijken en gewoon te bewegen. Want wanneer je dat doet behaal je wel de beste resultaten. Als ik het toch doe dan voel ik mij er ook heel goed bij.

Het tweede knelpunt is nu af en toe snackmomenten. Je hebt elke week cheatmeals en die plan ik ook in. Soms wel eens lastig mij te houden aan één zo’n cheatmoment want ik eet wel eens buiten de deur, zeker als ik meerdere keren in Amsterdam zit. Sowieso is zoonlief dol op frietjes en wij eten dat elke week wel. Op maandag is het vaak date-night met Boris en een hapje ergens eten gebeurt dan wel vaker. Keuzes maken, beslissen dat niet alles kan. Dat is de ene week makkelijker dan de andere week! Van ongezonde dingen afblijven zoals chocolade, chips en snoepjes gaat echt prima, dat vind ik het minst lastige. Ja, tijdens die ene week – jeweetwel.. – eet ik echt wel chocolade of een bakje chips als ik daar zin in heb. Ik word ook takke chagrijnig als ik dat niet doe. Daar kom je geen kilo’s van aan en Boris vindt het ook wel zo fijn als ik niet sikkeneurig op de bank zit, haha.

Elise's Weekly Pictorama - Weekendje weg naar Delft! En voedselvergiftiging..

Wat gaat er goed?

Eigenlijk heel veel! Ik beweeg meer, ik sport en ik houd mij 90% van de tijd aan goede maaltijden en ‘wat moet’ volgens de planning. Ik heb er zin in, vind het niet lastig en merk dat het mij prima af gaat. Ik eet enorm divers, ik eet gezond én ik eet heel lekker. Ik pas de maaltijden aan op mijn gezin en wanneer wij wat eten wat minder voldoet aan de percentages van die dag, dan eet ik er minder van. Controle van porties is echt de sleutel. Veel drinken, meer fruit en groente eten en bedenken wat je wil snacken als je je niet genoeg hebt aan je hoofdmaaltijden. Je hoeft je sowieso niet te houden aan ‘maar’ drie maaltijden als je dat wil, al eet je ook drie keer een snackmoment; moet jij zelf weten! Er is daarin geen goed of fout, je moet doen wat bij je past en wat werkt. Want als je dat niet doet zit het gewicht er later gewoon zo weer bij. Maak het programma werkbaar voor jou binnen de gestelde bandbreedtes.

De resultaten na een maand!

Dus, tijd voor wegen en meten! Ik weeg elke maandagochtend (deze keer zondagochtend vanwege dit artikel) en ik meet mijzelf maar één keer per maand. Vaker is niet handig, ik vind het fijner als je meer progressie in één keer zit en het kan anders een obsessie worden. Ik ben niet bezig met afvallen, ik ben bezig met fitter worden/voelen en lekkerder in mijn vel zitten. Veel belangrijker!

Op 10 augustus woog ik mijzelf en nam ik al mijn maten op, die waren als volgt:

Gewicht 65,5 kilo
Buik 93,5 centimeter
Benen 59 centimeter
Billen 101 centimeter
Kuiten 37,5 centimeter
Armen 28,5 centimeter

Afgelopen weekend nam ik alle maten weer op en die zijn nu als volgt;

Gewicht 60,4 kilo
Buik 89 centimeter
Benen 57 centimeter
Billen 96 centimeter
Kuiten 36 centimeter
Armen 27 centimeter

Ik ben dus 5,1 kilo van de gewenste 8 kilo afgevallen! En dat vind ik zeer netjes, zeker omdat ik het niet als heel zwaar heb ervaren. Ik was er op een fijne manier mee bezig en de inspanning loont. De eerste weken viel ik meer dan een kilo af, daarna ging het logischerwijs minder snel. Wat ik zéér fijn vind om te zien is de mindering in centimeters omdat ik dat het meeste ervaar wanneer ik mijn kleding aantrek. Ik pas weer in mijn oude spijkerbroeken én ik moet een riem om. Rond mijn buik is het lastigste punt maar ik mag niet klagen met 4 centimeter verschil. Wat ik niet had verwacht was dat er rond mijn benen, kuiten en armen ook wat af is! Want dat zijn echt lastige punten om wat vanaf te werken is mijn ervaring. Het gaat er niet met bakken tegelijk af want tja, er hoeft ook niet een enorme hoeveelheid af. Ik ben tevreden!

Alles op en rond mijn iPhone 8 Plus!

Heb ik een volgend doel voor de update van volgende maand? Dan zitten wij op twee derde van de challenge en ik had met mijzelf afgesproken – aan het begin – dat ik dan graag onder de 60 kilo zou willen zitten en de helft van alle centimeters die ik wil verliezen rond alle bovenstaande delen. Dat betekent dat ik in een maand 400 gram zou moeten verliezen en nog drie centimeter rond buik en billen. Wat ik verlies aan mijn bovenbenen, armen en kuiten is mooi meegenomen, daar heb ik nooit echt doelen voor gesteld.

Ik denk dat het qua kilo’s goed te halen moet zijn dat volgende doel, die 400 gram heb ik hopelijk volgende week al verloren. De centimeters is bij mij het lastigste dus daar ga ik voor knallen. Ik wil deze maand echt meer bewegen, het eten zit namelijk wel goed. Ik eet gezond en heb dat altijd al gedaan. Ik moet gewoon vaker mijn sportoutfit uit de kast trekken en mijn luie – en ook drukke – donder eens laten zweten!

Tot over een maand!

Liefs,

Elise Joanne