Outfit of the Day - Okergele vibes!

Het is zover, de dag waarvan ik wist dat hij zou komen. Toen ik zwanger was van Hazel wist ik, na de bevalling pak ik het deze keer anders aan met gewichtsverlies en fitter worden. Ik doe daarom mee met het 12 weken programma van Kimberley die het New Born Fit Mama programma heeft gecreëerd. Vandaag is de eerste dag en ik heb de afgelopen twee weken al proefgedraaid. Tijd om alles op scherp te zetten; wat is mijn gewicht, hoeveel ‘moet’ er af, wat is mijn algehele doel en hoe ziet zo’n programma eruit? Lees mee!

DSC 4951 800x530 800x530 - New Born Fit Mama: 12 weken challenge - Vandaag is de start!
Foto gemaakt Moederdag 2016, zo’n 2,5 maand na de geboorte van Fos.

 

Stukje geschiedenis 

Kimberley is zelf moeder van Ramos en heeft een programma ontwikkelt voor moeders (niet alleen nieuwbakken moeders, iedereen mag en kan mee doen!). Na de bevalling van Fos moest er nog zo’n 20 kilo af, ik was behoorlijk veel aangekomen. No shame, ik heb het er zelf naar gemaakt. Ik at écht voor twee en heb daar geen moment spijt van gehad. Maar naderhand voelde ik mij er wel ongelukkig door, ik ging van een tengere vrouw naar iemand die ik niet herkende in de spiegel. En dat had met veel meer te maken dan alleen die overgebleven kilo’s. Ik wilde gezonder zijn en fitter. Uiteindelijk ben ik na een jaar alle kilo’s kwijt geraakt en vlak voor mijn zwangerschap van Hazel woog ik weer hetzelfde als voor de zwangerschap van Fos. Door Weight Care, Weight Watchers en heel lang zelf mijn calorieën tellen in de FOOD app verloor ik alles. Maar mijn lijf was niet hetzelfde meer. Daar had ik vrede mee en toch wilde ik het anders bij een volgende.

Deze keer wilde ik het dus anders aanpakken. Niet perse strikt leven tijdens de zwangerschap maar wel meer opletten dan toen met Fos. En naderhand de resterende kilo’s – maar voornamelijk sterker en fitter worden – er af krijgen tezamen met het programma van Kimberley volgen. Ik zag dat vriendinnetje en collega Kelly het ook op deze manier had gedaan en niet alleen haar resultaten waren echt super goed maar ik merkte dat het een programma was wat goed toepasbaar is met een druk leven en je ook veel had aan Kimberley zelf. Dat miste ik de vorige keer, persoonlijke begeleiding, iemand met verstand van zaken. Ik deed zelf eigenlijk maar een dotje.

Persoonlijke sessies

Het programma van Kimberley kan je met en zonder sessies kopen, en hoeft niet perse te eindigen na 12 weken. Je kan ook de app aanschaffen en je hoeft niet mee te doen met alle andere dames van die maand waarin je start om aan de challenge te beginnen. Ik doe dat wel, het is een stok achter de deur én het is gezellig. Ik heb nu zes sessies staan voor de komende weken met Kimberley (via Facetime) en mijn programma voor de komende twee weken staat al klaar. In de app houden alle andere dames met wie ik de challenge doe elkaar op de hoogte en voorzien elkaar van steun en tips. Die community, dat wilde ik! En ik kan het iedereen aanraden.

New Born Fit Mama: 12 weken challenge - Vandaag is de start!

Work-outs

Dus, 12 weken knallen. Ik start vandaag op maandag 3 september en het eindigt rond de eerste week van november. Daarna kan je de app gewoon blijven gebruiken, tot een jaar na je inschrijving. De afgelopen 2 weken heb ik de app, de work-outs en het calorieën tellen al gedaan om te oefenen, te bekijken wat werkt en niet goed werkt voor mij en zodat ik dit artikel ook goed kon schrijven.

Hoe werkt het precies? In de app staan meerdere work-outs met hele duidelijke video’s en uitleg hoe je ze goed moet uitvoeren. Er zijn work-outs voor beginners, gemiddelde inspanning en voor gevorderden. Je hebt oefeningen van tien minuten tot een half uur. Je plant wat je aankan en waar je tijd voor hebt. Op de planning staan drie work-outs in een week en drie keer 30 minuten bewegen. De work-outs doe je gewoon lekker thuis, wanneer jij er tijd voor hebt.

Zelfgemaakte Granola/Cruesli/Muesli maken!

Calorieën tellen

De FOOD app kende ik al zeer goed omdat ik daarmee zelf werkte na de bevalling van Fos. Kimberley werkt er ook mee. Je geeft aan hoeveel je kwijt wil in hoeveel maanden – dit kan ook in overleg met Kimberley – en hij berekent dan wat je maximaal aan calorieën mag hebben. Daarnaast kijkt hij naar de vetten, koolhydraten en eiwitten die je consumeert. Vrijwel alle producten in de schappen kent de app en anders kan je die scannen met de barcodescanner. Maaltijden die je vaker eet (zoals mijn ontbijt met zelfgemaakte granola) kan je opslaan als ‘maaltijd’. In het begin weeg je alle voedselproducten af om te realiseren hoeveel je van wat eet en om het nauwkeurig bij te kunnen houden. Onderhand zie ik op het oog al bij veel van de producten die ik dagelijks of wekelijks eet hoeveel gram het is en kan ik het gewoon invullen. Doe het in het begin wel, je verkijkt je er enorm snel op!

De app geeft in mijn geval aan dat ik zo’n 1500 calorieën mag. Belangrijk is dat je eerst kijkt naar de calorieën en daarna na je innames van de vetten etc. Eerst stap één, dan stap twee. Moet ik mijn hele voeding drastisch omgooien? Ja en nee. Ik at behoorlijk veel brood en heb dat vervangen door salades, kwark, yoghurt, crackers en volkoren wraps. Items die ook goed vullen maar minder suikers, koolhydraten en calorieën bevatten. Ik mag dan namelijk meer eten en houd ik het dus ook langer vol. Omdat ik het de afgelopen weken al heb uitgeprobeerd kan ik zeggen dat het zeer goed vol te houden is, ik vind het niet eens echt lastig. Ik eet nog steeds een keer in de week frietjes (cheatmeals een keer in de week wordt aangeraden!) en eet veel gezonder. Veel meer groentes, fruit en amper ‘slechte’ dingen. En daar heb ik al behoorlijk wat resultaten mee geboekt in de afgelopen twee weken van oefenen maar daar vertel ik over een maand meer over. Ik eet minder grote porties en vervang ongezonde snacks voor gezonde. En ik eet heus nog wel eens ijs of eet dat taartje mee op een verjaardag. Maar alles met mate en compensatie. Zolang je aan het einde van de dag niet over je calorieën zit is er geen enkel probleem. En zelfs als dat wel een keer gebeurd is er echt geen man overboord.

Outfit of the Day - Een beetje jaren '70

De beginstand

Als laatste wellicht wel het belangrijkste. Wat is mijn doel en wat is de huidige stand van zaken?

Ik kwam tijdens de bevalling van Hazel 20 kilo aan. Zoals mijn vaste volgers weten stond ik aan het einde van de zwangerschap bol en stijf van het vocht. Niet bepaald grappig want het deed behoorlijke pijn. Voordeel was wel dat de kilo’s eraf vlogen na de bevalling, haha. Na twee weken was ik 12 kilo kwijt. Ik was namelijk in vet niet eens zoveel aangekomen, een kleine 10 kilo en dat vind ik toch erg netjes van mijzelf! De rest was Hazel zelf, de placenta, bloed en veel vocht.

Op 10 augustus heb ik mijzelf gewogen en opgemeten, tevens ‘voor’ foto’s gemaakt die ik aan het einde van de challenge tezamen met de ‘na’ foto’s ga delen. Alles is gemeten op het dikste punt van dat deel. Dit waren de cijfers waar ik mee aan het werk wil en ga;

Gewicht 65,5 kilo
Buik 92,5 centimeter
Benen 59 centimeter
Billen 101 centimeter
Kuiten 37,5 centimeter
Armen 28,5 centimeter

Wat is mijn doel? Ik zou het liefste er acht+ kilo af willen, weer terug na voor de zwangerschap van Hazel en dus ook Fos. Belangrijker vind ik nog, mede omdat ik dat heb geleerd na het vele afvallen na de zwangerschap van Fos, dat ik centimeters verlies. Door die buik zit kleding minder mooi en daar baal ik van. Mijn buikomvang voor de zwangerschap van Fos was 82 centimeter dus als ik er weer tien af zou krijgen zou dat mooi zijn. Waar ik voornamelijk voor ga is waar ik mij goed bij voel, welke becijfering dat ook heeft.

Let wel; ik hoef die kilo’s en centimters niet allemaal te verliezen tijdens de challenge! Je gaat door met het programma na die 12 weken, je zet alleen de eerste tijd druk op de ketel. 

Dat is de hele essentie waarom ik mee doe; fitter worden, gezond(er) zijn, krachtiger. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor mijn kinderen. Positief bezig zijn met je gezondheid en lijf is alleen maar goed. Ik ben ENORM trots op mijn lijf en de prestaties die het heeft geleverd, alle striae en vetkwabjes mogen er zijn, ze zijn een bevestiging van een aantal prachtige reizen die mijn lijf heeft doorgemaakt. Maar nu ben ik weer aan de beurt, ik ben niet alleen moeder maar ook vrouw en ik wil mijn eigen lijf weer – deels – terug. Dat mag ook, ik ben van mijzelf en ik hoef niet alleen maar in het teken te staan van een ander. Ik merk ook dat ik er mentaal sterker door word, door positief bezig te zijn met mijn gezondheid. Dit is niet een kwestie van moeten maar mijzelf dit gunnen. Ik ontneem mijzelf niets, ik gún mijzelf een gezonder en sterker lijf. Dat is de verandering van mindset.

Er wordt je niet iets ontzegt, je krijgt er iets voor terug.

Aan alle deelnemers van het programma, deze maand of daarbuiten; succes! En lieve lezers, ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Over een maand deel ik de eerste resultaten en bevindingen. Aan het einde van de 12-weken challenge deel ik alle foto’s en het resultaat wat ik in die periode behaald heb. In de tussentijd neem ik ook een video op met Kimberley en zal ik een aantal keer een voedseldagboek delen omdat dit veel werd aangevraagd. Wat eet ik bijvoorbeeld zoal op een dag? Oh, en ik heb een Fit Bit Versa om mijn stappen en slaap bij te houden, ook daar komt een review van.

En alles met mate hè? Vanavond ga ik uit eten met Boris omdat onze beide kinderen voor het eerst tezamen gaan logeren bij opa en oma. Dat verdient een momentje, zo vaak krijgen wij dat nou ook weer niet.

Liefs,

Elise Joanne

Hoe ik 20 kilo afviel in een jaar tijd