DSC01563 800x533 - Hoe ik 20 kilo afviel in 1 jaar

Wanneer ik dit schrijf is Fos 13 maanden en 5 dagen oud. Dat betekent dus dat ik op mijn zwaarst was, 13 maanden en 5 dagen geleden. In de afgelopen 12 maanden ben ik bij elkaar zo’n 20 kilo afgevallen. Er kon dus ook 20 kilo af. Ik ben op één kilo na, verwijderd van mijn oorspronkelijke gewicht en ik sluit hiermee dan ook het ‘afvallen-boek’ dicht. Maar hoe ben ik dat kwijtgeraakt?

Toen ik zwanger was van Fos at ik graag, veel en vrijwel constant. Ik had HONGER, de hele dag door. Tel daarbij op dat ik in de wintermaanden hoogzwanger was én ik dat nou toevallig de ‘lekkerste’ seizoenen vind qua lekkernijen, gerechten en keuzes (lees; oliebollen etc.). Zoals mijn schoonouder het elegant zegt; ‘je vrat als een bouwvakker’. Ik at niet perse ongezond – hoewel die McChicken er aardig goed inging – maar ik at gewoon veel van werkelijk alles. En in alle eerlijkheid? Het rukte mij geen reet. Want ik vond het eigenlijk wel eens leuk on met een goed excuus aan te kunnen komen. Daarnaast had ik de absoluut meest extreem naïeve gedachte dat het er toch wel weer makkelijk af zou gaan na de bevalling. Want ik heb nog nooit ‘teveel’ gewogen, mij dik gevoeld of oncomfortabel in mijn eigen lichaam en met mijn gewicht. Ik was altijd slank, simpel als dat.

DSC 4981 800x530 - Hoe ik 20 kilo afviel in 1 jaar

Dus ik bereikte een ultiem hoogtepunt toen ik beviel van Fos op 1 maart 2016. Ik was 20 kilo zwaarder dan toen ik zwanger werd. Er kwam dus 20 kilo aan mijn vrij tengere lijfje bij in minder dan 9 maanden. Oef. Gelukkig viel het met de striae op mijn buik erg mee, uiteindelijk heb ik behoorlijke plekken op mijn borsten gekregen van de enorme boezem (vond ik..) die ik kreeg van de stuwing. Maar ik was veel te zwaar, het paste totaal niet bij mijn lijf. Na de bevalling had ik er 3/4 maten groter bijgekregen en een buik die niet in verhouding stond met de rest van mijn lijf. Het heeft mij nooit uitgemaakt wélke maat ik had, zolang kleding maar goed zat en ik mij prettig voelde in mijn eigen lijf. En dat was nu absoluut niet zo. Ook nu heb ik niet perse mijn oude maat terug en ik geloof ook dat ik die extreme moeite gewoon niet waard vind. Dan maar niet zo strak in mijn lijf als vroeger, daar heb ik vrede mee. Misschien is het een lelijk excuus, maar hé, ik ben moeder geworden en dat maakt het okay.

Toen ik op de weegschaal stond, de ochtend na de bevalling, was ik ergens rete nieuwsgierig hoe de stand van zaken was. Want er moest toch wel zeker zo’n 6 kilo af zijn na de bevalling? Dat MOEST. Toch? Nou nee, ik kwam van een hele koude kermis thuis. Er was amper drie kilo kwijt. Drie. Ja, drie.

Na een ‘kaaaaaak!’ ging ik door met mijn leven want ik had wel andere dingen om aan te denken dan mijn gewicht. Ik zat op een roze donderwolk en had vrij veel pijn. Eerst maar eens de eerste paar maanden doorkomen, dan zien wij daarna wel verder. Ik gaf ook borstvoeding de eerste maand dus ik heb niet nagedacht over afvallen. Eerst maar eens helen, mijzelf tijd geven te wennen aan het moederschap en ook genieten van mijn kind.

DSC 4951 800x530 - Hoe ik 20 kilo afviel in 1 jaar

Ik viel de eerste twee á drie kilo af door eigenlijk vrij weinig trek te hebben de eerste twee maanden. En ik las dat veel moeders dit ervoeren na hun bevalling; het complete gebrek een eetlust. Eigenlijk vond ik dat frustrerend, ik wilde mijn ‘lekkere trek’ terug maar het zorgde wel voor de eerste begin. Ik startte door eigenlijk gewoon ‘normaal’ te doen, niet snacken op doordeweekse dagen en proberen mij niet vol te vreten áls ik dan deed zondigen. Gewoon met mate, geen gekkigheid. En dat hielp, door gewoon het leven te leven, niet te veel te eten en minder te snacken gingen de eerste kilo’s langzaamaan weg. Ik startte op 75+ kilo in maart – volgens mij laatste weging die ik een week voor de bevalling deed. Toen ik het zat was om mij niet lekker te voelen in mijn eigen lijf, dat geen enkel kledingstuk mooi zat rond mijn buik en ik nog steeds geen normale broek aan kon was het basta, en begon ik met serieus afvallen.

Fos was een kleine drie maanden oud en ik had balans in mijn leven. Mentaal was ik sterker en lichaam ook. Dus ik vond het tijd, ik had ruimte in mijn hoofd om na te denken over mijn eetpatroon en ik wilde verandering. Dat is wel echt mijn tip van de dag; begin niet te snel na je bevalling. Geef jezelf rust en ruimte om te herstellen. Op 22 mei stond ik op de weegschaal en voerde ik het gewicht in mijn FOOD app die ik zag; 66 kilo. Okay, dat waren de eerste tien killo’s. Hoera! Maar ik wíst dat het nog een hele tijd zou duren voordat ook die laatste tien er af zou zijn.

Ik begon zo’n vier maanden lang met het bijhouden van mijn calorieën in de FOOD app. Dat hielp mij enorm want ik dacht oprecht dat wat ik at, gezond was en ook heus niet zoveel calorieën zou bevatten. Nou, niet dus. Mijn 2 waldkorn boterhammen met cervelaat? Al zo’n 400+ calorieën. Potverdikke. Ik stelde in dat ik graag 10 kilo kwijt wilde en daar zo’n half jaar over wilde doen. Hij gaf toen aan dat ik maximaal 1400 calorieën mocht eten. Dat vond ik vrij weinig en na enkele weken steeds te falen besloot ik de app te gebruiken als richtlijn.

Het ging mondjesmaat maar he, ik verloor in vier maanden tijd zo’n 6 kilo en ik was 5 centimeter van mijn buik kwijt. Want die centimeters vond ik belangrijker dan kilo’s in alle eerlijkheid. Het ging wel stroef, en af en aan. De ene week verloor ik een kilo, dan deed ik weer drie weken over datzelfde gewicht. Ik schommelde maar het bleef er wel af en dat is het belangrijkste.

Toen ik belande op een plateau en mijn gewicht niet verder wilde zakken, begon ik met Weight Wachters. Dit in de hoop dat dit een meer substantieel programma is dan mijn FOOD app en omdat ik ervoor betaalde het ook een duwtje zou zijn. Maar eigenlijk leek het programma veel te veel op de FOOD app en deed ik daarmee precies wat ik die tijd ervoor ook al had gedaan. Ja, het is net even beter vormgegeven, uitgebreider met recepten en je kan tevens punten verdienen met lichaamsbeweging, maar het principe was hetzelfde.

IMG 0788 - Hoe ik 20 kilo afviel in 1 jaar

Ik liet Weight Watchers dus een beetje voor wat het was en begon met sporten, elke week één á twee keer. Ik liet het calorie tellen achterwege en besloot gewoon meer groente, meer fruit en minder hoeveelheden te eten. Eigenlijk dus hetzelfde maar ik hield mijn eetpatroon niet meer bij, ik was dat zat. Na zo’n 2 maanden sporten zat ik rond de 60 kilo, een hele belangrijke mijpaal! Een groot doel en ik was al best tevreden. Er was inmiddels 15 kilo af en ik zag dat aan mijn gezicht en bovenbenen. Ik zag nog steeds niet echt hele goede resultaten bij mijn buik, ondanks dat daar ook al best wat centimeters af waren. Ik wist en weet dat je daar behoorlijk veel buikspieroefeningen voor moet doen, om het weer écht strakker te krijgen.

En toen belandde ik weer op een nieuw plateau; ik kwam maar niet onder de 60 kilo en ik schommelde constant heen en weer tussen 60 en 62 kilo. Hoe ben ik dan die laatste 5 kilo kwijtgeraakt? Nou, door een methode die iedere moeder kent en praktiseert maar die ik niemand aanraad.. Ziek worden. En flink ook. In de laatste vier maanden tot Fos zijn eerste verjaardag ben ik 4 keer zeer ziek geweest. Van meerdere (buik)griepen tot ontstekingen, ik heb het allemaal gehad. En dat zorgt voor minder eetlust natuurlijk.

Maar het heeft wel enorm geholpen. Hoewel ik het liever op een andere manier had gedaan, ben ik dus nu bijna op mijn oorspronkelijk gewicht door het zo vaak ziek zijn. En het is er blijvend af. Ik schommel amper en zie nu bijna elke ochtend hetzelfde gewicht staan; 56,5 kilo. Soms iets meer, soms iets minder.

Hoe ziet mijn lichaam er nu uit? Ik heb een klein blijvend randje rond mijn kin, iets rondere armen en wat meer hangende billen. Mijn bovenbenen zijn eigenlijk zoals ze 2 jaar geleden ook waren (altijd al voller geweest dan mijn bovenlichaam, dat scheelde altijd al zeker één á twee maten) en mijn boezem is nu niet bestaand. Mijn buik is nog wat aanwezig, ik ben allerminst ‘strak’ te noemen. Maar he, ik pas weer in een maat 36 en zolang ik niet ál te strakke bovenkleding aan doe is het niet zo zichtbaar. Bovendien kan ik hét jurkje weer aan, de jurk die ik kocht als doel om af te vallen en er weer in te passen. Hij past, hij zit goed, ik voel mij mooi erin.

Mijn tips? Normaal doen, minder grote porties, sporten, bewegen en minder snacken. Ja, daar krijg je geen zéér snelle resultaten mee, daar boek je geen baanbrekende winst mee, maar je komt er wel. Ook ik ben er gekomen en ik had oprecht gedacht – toen ik midden in het proces zat – dat ik mij altijd onprettig zou blijven voelen. Dat is niet zo, ik voel mij goed. Ja, ook ik zou graag een strakkere buik willen maar ik weet hoeveel moeite ik daar voor moet doen en ik vertik het gewoon. Het is prima zoals het is! Oh, en voor die laatste kilo’s adviseer ik gewoon een middagje in een kinderdagverblijf of bij een gastouder in de woonkamer te gaan staan; je wordt vanzelf ziek met een virusje en dan ben je er bijna ;).

Liefs,

Elise Joanne

Om 15:00 komt de weekvlog online.