Behind the scenes: het hoe & wat omtrent samenwerkingen - deel 2

Vandaag deel twee van de meest gestelde vragen omtrent samenwerkingen. Het zijn er eigenlijk teveel om te beantwoorden, ik wijdde er aantal duizenden woorden aan dus een opdeling was noodzakelijk. Vandaag vragen omtrent vergoedingen, barters en campagnes waar ik spijt van heb?

Heb je het artikel van gisteren, het eerste deel nog niet gelezen? Wellicht goed om te doen alvorens deze te lezen!

Hoe verdien jij nou je geld? Benader jij bedrijven of benaderen zij jou/je agentschap?

Je kan als blogger op meerdere manieren geld verdienen. Door advertenties op je website, affiliatie linkjes in je artikel en reclame in je vlogs. Daar zit bij mij niet het grote geld, dit is een kleine basis. Dan heb je de SEO klanten, de kleinere bedrijven die een uiting vragen en de grotere campagnes. Meer daarover in het eerste artikel. Mijn agentschap regelt het merendeel van de (grotere) samenwerkingen en ik behandel de kleinere aanvragen vaak zelf. Je hebt ook platformen waar opdrachten op staan, waar je kan pitchen op een samenwerking. Ook daar reageer ik wel eens op, als ik een match zie. Dan is het nog de vraag of de klant dat ook zo ziet. Mijn ervaring met dergelijke platformen is niet altijd positief, het ene platform heeft echt mijn voorkeur boven de andere. Er staan geregeld opdrachten op dat je je hele ziel bloot moet geven voor een mascara of enkele tientjes. Nope, dat gaat ‘m niet worden. Ik benader zelf geen bedrijven per mail of telefonie, ik pitch wel eens op een opdracht maar ga zelf geen ‘koud’ contact leggen. Dat heb ik in het verleden eigenlijk ook niet echt gedaan.

Hoe zit het bij jou en samenwerkingen met concurrerende partijen?

Wanneer ik een samenwerk aanga, een grotere met een bedrijf zoals Pampers dan betekent dat ook dat ik mijzelf in de vingers snijd met het aangaan van andere campagnes. Ik gebruik Pampers erg graag, de samenwerking met dit merk is mij op het lijf (en dus dat van mijn kinderen, haha!) geschreven. Ik gebruik geen ander merk. Als zij de samenwerking niet zou voortzetten betekent dat ook dat ik niet meer met een ander merk aan de slag kan. Ik gebruik namelijk geen andere merken zo vaak als dit merk. En al zou ik wel andere merken gebruiken (Etos, Kruidvat en Switzal zijn namelijk ook fijne merken waar ik heus wel bekend mee ben) dan kan je het eigenlijk niet maken daar over te gaan schrijven. Waarom niet? Ik vind dat mijn geloofwaardigheid dan in het geding komt. En ik heb van meerdere merken die luiers produceren aanbieden gekregen, grote aanbiedingen. Verleidelijke aanbiedingen. Vond ik het lastig om daar nee te zeggen? Ja, heus wel. Ik moet ook een hypotheek betalen, simpel als dat. Maar de balans tussen persoonlijk blijven, je liefde voor dit werk uitdragen en het runnen van diezelfde liefde als een bedrijf is precair. Ik heb lang geleden geleerd dat je je niet moet laten leiden door de kortstondige visie van geld. Op de lange termijn is het beter het geld te laten varen en na te denken over je positie, je geloofwaardigheid en het doel waarmee je je werk doet.

Natuurlijk is het niet altijd zo strikt, het is immers maar hoe streng je er zelf naar kijkt. Ik kijk er vrij streng naar voor mijzelf, ik vind integriteit belangrijk. Soms is het ook heel logisch dat je met meerdere partijen, die soortgelijke producten aanbieden, een samenwerking aangaat. Denk hierbij aan speelgoedmerken. Mijn kinderen spelen niet met maar één merk en om dat te zeggen is gewoon niet waar. Daarom werk ik met meerdere speelgoedmerken samen, het is niet geloofwaardig om te doen alsof mijn kinderen alleen maar dat ene van merk A speelt. En het is ook niet nodig, speelgoed is zo’n algemene categorie dat dit prima samengaat.

Welke samenwerkingen accepteer ik niet?

Zoals hierboven al geschreven, accepteer ik geen samenwerkingen waarbij ik mij niet senang voel, er druk op mij wordt gelegd of als ik niet met respect wordt behandeld. Ook als er geen match is of als het bedrijf belachelijk veel eisen heeft voor een klein budget. Er zijn ook bedrijven waar ik niet achter kan staan om wat ze aanprijzen. Bepaalde voedselproducten bijvoorbeeld, zeker voor de kinderen. Eigenlijk komen dat soort aanvragen zelden tot een samenwerking, álles moet kloppen en anders doe ik het niet. Daarom heb ik met plezier samengewerkt met NatureNes afgelopen zomer, zij paste als merk heel goed bij ons, pasten bij wat ik wilde uitdragen. Wij mochten namelijk alle teugels laten vieren en content maken zoals ík dat wilde. Hun slogan was ook; ‘jij doet het goed’. Als ouders doe je het goed, je doet immers je best. Dat vond ik echt heel fijn en paste goed bij hoe ik als moeder opereer en wat ik alles blogger uit wil dragen naar andere moeders. Dan is die match er en dat is heel waardevol.

Vorige week kreeg ik een mailtje met een aanvraag voor een nieuwe samenwerking. Het ging om een dienst, een hele normale dienst, waarbij ik moest zeggen dat ik het zelf had geprobeerd en het mij enorm goed was bevallen. Toen ik aangaf dat ik het bedrijf niet eens kende, laat staan de dienst had uitgeprobeerd, gaven zij aan dat dit geenszins een probleem was. Ik kon ze op hun woord vertrouwen dat het een goeie dienst was en als ik het gewoon maar zei dan was er geen haan die er naar kraaide.

Dit gebeurd vaak, heel vaak. Naast dat dit mij piswild maakt (echt, het stoom komt dan uit mijn oren) ben ik ook echt verontwaardigd. Zo ben ik niet, zo werk ik niet. En dit is een van de redenen waarom influencers een slechte naam hebben. Oneerlijkheid. En als ik iets pertinent níet ben is het oneerlijk. En als je dan deze aanvraag bij een ander voorbij ziet komen, heeft hij/zij de voorwaarde klaarblijkelijk wel geaccepteerd. Stiekem zou ik van de daken willen schreeuwen hoe, wat en waar. Maar, dat doe je niet.

Ik schrijf dit artikel ook omdat ik hoop dat er ietwat begrip komt voor samenwerkingen, voor de aandacht, tijd en liefde die er ook echt in zit. Het is echt niet alleen binnen harken van vergoedingen en verstand op nul. Echt niet, absoluut niet. Ik zou het wel uit willen schreeuwen van frustratie als men dat denkt. De ene samenwerking is belangrijker dan de ander, absoluut. Soms is het makkelijk geld verdienen, ook dat. Maar alles wat de revue passeert past bij mij/ons kan ik aanraden. De ene boodschap of product meer dan de ander maar daar is de samenwerking ook naar. Er zijn fases geweest dat het financieel niet lekker liep (elk jaar kent wel zo’n fase) en ik toch aanvragen heb afgewezen omdat ik mij er niet helemaal goed bij voelde. Het geld hadden we echt nodig, zeker met alle baby’s die werden geboren en de verhuizingen die de revue zijn gepasseerd. Ik heb het niet gedaan en zal er elke keer voor kiezen het niet te doen, hoe lastig het financieel ook is die maand. Ook dat zou ik wel eens van de daken willen schreeuwen. Niet omdat ik zo graag wil laten weten hoe integer mijn besluitvorming is maar omdat ik een tegengeluid wil laten horen.

Fouten gemaakt in het verleden? Spijt van bepaalde samenwerkingen?

Zijn er ook samenwerkingen geweest waar ik spijt van heb? Spijt is een groot woord, echt spijt heb ik niet ergens van. Wel is het zo dat er een artikel online is gekomen, járen geleden, die ik heb verwijderd. De controversie die ontstond n.a.v het onderwerp werd mij echt teveel, ik trok de reacties erg slecht. Het werd persoonlijk gemaakt, ik werd aangevallen op keuzes. Andere lezers werden aangevallen op hun gedachtegang en mening. Er was geen respect, er werd gescholden. Dat was een hele vervelende situatie, eentje waar ik geen herhaling van wil.

Als ik druk voel om te zeggen waar ik mij niet senang bij voel dan trek ik de stekker eruit. Is dat ooit gebeurd? Nee, in drie gevallen net niet. Mijn dreigement was voldoende want ik had namelijk echt de boel dichtgegooid. Dan maar geen geld, ik ga niet in het voorgeschreven keurslijf gepropt worden. Ik ben geen direct verlengstuk van hun reclamebord, influencermarketing is persoonlijk, dáár draait het juist om.

Verder is er vorig jaar een artikel online gekomen waarbij een aantal lezers zeiden dat ze het wat afgeraffeld vonden, het las niet prettig en voelde erg als reclame. Ik krijg vrijwel nooit dat commentaar (gelukkig!), ik maak samenwerkingen altijd heel persoonlijk, ik probeer op alle manieren er echt wat van te maken. Dus als dit wordt geschreven dan vind ik dat héél erg. En ze hadden gelijk, ik vond het namelijk ook echt niet mijn beste werk. Ik zat niet lekker in mijn vel, was enorm druk en de kinderen waren alleen maar ziek. Kort daarna heb ik ook twee weken vakantie opgenomen om afstand te nemen, ik merkte dat ik mijn doel van mijn werk even uit het oog had verloren. Privé zat ik echt even met mijzelf in de knoop en ik moest op de rem stappen. Dat heeft wel echt geholpen, sindsdien heb ik niet meer een dergelijke reactie gehad.

Waar is een vergoeding van afhankelijk? Wat verdien jij met een campagne? Hoeveel uren werk je eigenlijk?

Het ene bedrijf is de ander niet, ik kan niet zeggen dat ik dit bedrag voor bepaalde uitingen standaard wil verdienen. Dat kan ik wel willen maar dat gaat niet gebeuren helaas. Ik ben geen blogger die bákken met geld verdiend, er komen geen duizenden euro’s binnen per uiting. De ene maand kom ik thuis met een paar honderd euro, de andere maand met een paar duizend. Het gemiddelde is een normaal ‘salaris’. Hoewel ik voor de uren die ik erin stop eigenlijk meer zou moeten verdienen, haha. Het is niet altijd even goed in verhouding. Ik werk de ene week 32 uur en de andere week zit ik gerust aan meer dan 60 uren. Het ligt aan de maand, het kwartaal en de drukte.

Vergoedingen zijn afhankelijk van meerdere aspecten. Denk aan hoeveelheid volgers op social media of views op je artikel. Iemand die 20.000 volgers heeft op Instagram maar de Stories worden maar door 2000 mensen bekeken, dan klopt er vaak iets niet helemaal. Natuurlijk werkt het algortime absoluut niet mee, je kan er niet altijd wat aan doen. Soms is de Instagrammer die duizenden volgers heeft met een hele hoge engagement veel waardevoller dan een influencer die tienduizenden volgers heeft maar weinig bereikt, letterlijk en figuurlijk. Zo ook met websites; je kan 200.000 unieke bezoekers hebben per maand maar als je artikel met samenwerking maar een paar honderd views oplevert dan heeft de klant daar niet zoveel aan. Mijn persoonlijke artikelen worden énorm goed gelezen, dat is mijn kracht. Er komen geen honderdduizenden mensen elke maand naar mijn website maar ik heb wel honderdduizenden pageviews per maand. Ik ben in verhouding waardevoller dan een grotere site. Ik doe het dan weer minder goed qua SEO, daar verdien ik ook niet het grote geld mee. Het ligt er dus een beetje aan wat het doel van een klant is, daarom werk ik liever met bedrijven die gaan voor brand awareness, dat is mijn kracht.

Qua vergoeding is het ook niet een eenduidig verhaal helaas. Is het een vaste klant? Klein bedrijf? Groot bedrijf? Willen ze een eenmalige uiting of een langere en uitgebreide samenwerking? Het is een op maat gemaakt geheel vaak, ik heb enigszins vaste bedragen maar vaak wordt het passend gemaakt en rekening gehouden met alle facetten hierboven.

Zo, dat was weer een hele bups aan woorden! Ik weet het maar niet kort en krachtig te houden, haha. Maar ik ben liever uitgebreid en helder, jullie kennen mij.

Mocht je nog vragen hebben niet schromen om te stellen! Ik hoop dat jullie dit een leuk kijkje in mijn wereld vinden.

Liefs,

Elise Joanne