Vandaag het uitgebreide fotoverslag van ons weekendje weg naar Friesland vorig weekend. Op de planning stonden de stadjes Sneek en Harlingen en wat hebben wij genoten. Kijk je mee? Zaterdagochtend eerst even de kindjes naar opa en oma brengen, Fos was helemaal enthousiast dat hij een extra keertje naar zijn grootouders mocht. Zodra de kinderen de deur uit zijn maak ik mijzelf klaar en pak ik onze laatste spullen. Outfit van vandaag bestaat uit broek van Knit-Ted en trui van Kiomi via Zalando. Gescoord voor twee tientjes, koopje! Wij pakken Brutus en mijn nieuwe koffertje van Douglas erbij en rijden een klein uurtje naar het noorden. Super fijn om samen de deur uit te zijn. De laatste weken draaiden om van alles en niet bepaald om ons. Dat is niet erg maar des te fijner om ongestoord volledige aandacht voor elkaar te hebben. En wij genieten ook gewoon heel erg van tijd samen! De eerste stop is Royaal Belegd in Sneek! Toen ik op Instagram vroeg welke tentjes en plekjes jullie favoriet waren in Sneek kwam deze toko veelvuldig naar voren! Eigenaresse Roos heeft een hele leuke ontbijt- en lunchroom met winkeltje voor schattige snuisterijen erbij. Roos is van oorsprong geen Friese dame, ze heeft haar wortels in Harderwijk liggen en heeft met haar zaak een toppertje voor de Snekenaren en toeristen gecreëerd. De kaart is uitgebreid en ik kon amper kiezen, álles zag er lekker uit. De producten zijn biologisch en allemaal Fair Trade, zo dragen zij een steentje bij aan dier, mens, milieu en wereld. En niet duur, voor een lekker broodje betaal je rond de zeven euro dus schroom niet om er een keertje lang te gaan of af te halen. En de taartjes zijn ook echt goddelijk lekker! Sowieso een hele leuke zaak om een kopje koffie te drinken, er is veel aandacht besteedt aan interieur. Royaal Belegd zit aan de lemmerweg 4 in Sneek.

Sla ik wel eens opdrachten af? Hoeveel verdien ik per campagne? Benader ik zelf bedrijven? Welke samenwerkingen accepteer ik pertinent niet? Op Insta Story vroeg ik of jullie nieuwsgierige of brandende vragen hadden omtrent mijn werk en vandaag en morgen beantwoord ik ze!

Jullie stelden allerlei vragen – erg leuk! – en ik zocht de meest belangrijke of veelgestelde vragen uit om te beantwoorden vandaag. Omdat er zo enorm veel vragen binnen kwamen gisteren heb ik besloten het op te delen in twee artikelen. Ik sloeg namelijk aan het tikken en kwam uit op zo’n 3000 woorden. Tja, dat kan natuurlijk niet! Dus vandaag het eerste deel, morgen het tweede.

Allereerst is het goed om het verschil tussen samenwerkingen te duiden. Grofweg heb je drie soorten (in mijn geval). Je hebt aanvragen voor een SEO artikel waarbij een klant een linkje wil droppen in een artikel die je schrijft of hebt geschreven. Dan heb je de campagnes, de ‘grotere’ samenwerkingen en de ‘kleinere’. Dat is een beetje de driedeling die ik kan maken. Je hebt merken die graag een linkje willen om beter gevonden te worden in Google, als ik link naar hun website in een relevant artikel dan hebben zij daar weer wat aan. Ook goed om de tweedeling bij bloggers een beetje weer te geven, je hebt – en dit is ook heel veralgemeniseert maar helpt voor de beeldvorming – ‘Google-bloggers’ en influencers. De bloggers die heel sterk zijn in Google richten zich daar op. Zij krijgen enorm veel link aanvragen en kunnen daar ook best leuke bedragen voor vragen. De vraag is wel of je dat krijgt, SEO-bedrijven zitten graag voor een duppie op de eerste rij. Dan heb je de influencers (bij gebrek aan een beter woord) en dat zijn de bloggers/vloggers die voor het merendeel grotere campagnes en ambassadeurschap aangaan. Waar val ik onder? Voor het merendeel onder het laatste, ik verdien het meeste met de grotere campagnes. Ik run een gedegen website met mooie statistieken maar ik ben geen Google-wonder, daarvoor moet je bij anderen zijn. Ik ben ook echt een ‘persoonlijke blogger’, ik schrijf over het algemeen persoonlijke verhalen. Daar komen ook de meeste views op. Ik krijg wel erg veel SEO aanvragen maar ik denk dat maar zo’n 15% van de aanvragen daadwerkelijk doorgaan. Bij aanvragen voor grotere campagnes heeft de klant vaak al goed bekeken of ik überhaupt bij ze zou passen, voordat ze mij of mijn agentschap mailen. Dat scheelt al.

Hoeveel van de aanvragen die je krijgt worden daadwerkelijk een samenwerking? Hoeveel sla ik dus af?

Bij SEO aanvragen enorm veel, ik denk dat – zoals hierboven gezegd – er maar zo’n 15% daadwerkelijk een plekje krijgt. Waarom sla ik ze af? Het merendeel omdat het niet past bij mij, ik de link niet relevant vind of het bedrijf onbetrouwbaar. Dan houd je nog zo’n 50% van de aanvragen over. Hoezo komt er van die 50% uiteindelijk maar 15% online? Omdat het dan strandt op vergoeding. Mijn ervaring is dat erg veel bedrijven die een linkje willen droppen geen groot budget hebben of willen hebben. Hoe vaak ik wel niet een partij heb afgewezen die vroeg of ik voor €10,- een linkje wilde toevoegen aan een artikel kan ik niet meer op twee handen tellen. Schrikbarend.

Dan heb je nog de kleine en grotere samenwerkingen van bedrijven waarbij het meer gaat om een product of dienst die gepromoot dient te worden dan een link. Dan gaat het dus meer om ‘brand/product awareness’. Dat is veel meer mijn ding, dat zijn de samenwerkingen die ik het meeste aanga. De kleinere samenwerkingen zijn vaak aanvragen zoals kledingwinkels die uitgelicht willen worden op je website. Wellicht een leuke outfitfoto op je Instagram. Of de uitgever die graag een boekreview zou willen zien, de woonwinkel die graag zijn accessoires opgenomen ziet in jouw huis. Daar moet je dan een beetje aan denken. Ik denk dat 50% van de aanvragen niet doorgaat. Ook hier ligt het aan het feit dat ik het bedrijf in kwestie niet bij mij of mijn gezin vind passen. Daarna is financiën de hoofdreden waarom het niet doorgaat.

De grotere samenwerkingen betreffen vaak het ambassadeurschap. Denk, in mijn geval, hierbij aan mijn samenwerking met Opel, VTech Speelgoed, Specsavers en Pampers. Merken waar ik al jarenlang mee samenwerk, die wij als gezin intensief gebruiken, ook al voordat het een samenwerking werd. Dit zijn de warme relaties, de campagnes die ik het liefste heb. Je bouwt een band met elkaar op en is wederzijds respect en de verwachtingen van beide kanten zijn helder. Je werkt al jaren samen, onderhand weet je op welke punten het geven of nemen is.

De aanvragen voor de grotere campagnes hebben de grootste succesvolle aanvraagratio. Waarom? Omdat het bedrijf in kwestie vaak doorheeft of jij al bij ze past ja of nee en voor zichzelf al duidelijk heeft bedacht met welke bloggers ze willen samenwerken. Het kaf van het koren is voor hun al gescheiden. Wanneer de aanvraag dan bij mij belandt is het alleen nog een kwestie van de details uitwerken en de vergoeding regelen. En daar wordt vaak ook niet moeilijk over gedaan, deze bedrijven zien de waarde van brand awareness heel duidelijk in. Ze snappen welke bedragen daarbij horen.

Dit vind ik de fijnste maar ook zeker de leukste campagnes, de grotere! De samenwerking met Baby Annabel afgelopen week is daar een enorm goed voorbeeld van. Ik kon, als moeder van een zoon, laten zien dat we, wat betreft speelgoed en spelen, buiten gebaande paden moeten kijken. Mijn zoon speelt graag met poppen, leuk toch? En ik vind dat in in dit soort situaties een voorbeeldfunctie heb en moet laten zien hoe het ook kan en mag. Ik word héél blij van dergelijke campagnes.

Samenvattend kan ik zeggen dat zeker 60% van de aanvragen niet doorgaat om diverse redenen. Dat verschilt ook per seizoen; in de herfst en winter is het booming business, dan moet ik het geld verdienen voor de maanden dat het rustiger is. De aanvragen in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar zijn minder frequent. Er komen gewoonweg minder aanvragen binnen, van eigenlijk alle partijen. Het budget is er net doorheen gejaagd met het einde van het vorige jaar en er moet nog duidelijk worden wat het budget voor het nieuwe jaar is en waar het naar toe gaat.

Sta je ingeschreven bij een Mediabureau? Krijg je hulp bij aanvragen? Wie regelt de samenwerkingen die je krijgt, jijzelf of een agentschap?

Ja, ik sta ingeschreven bij een agentschap. Waarom? Omdat ik hoor bij de tweede groep bloggers die het voornamelijk moeten hebben van de grotere campagnes. Die komen vaak binnen bij een agentschap. Zij kennen alle mediabureaus en hebben de contacten. Grotere bedrijven hebben een voorkeur voor bloggers die werken via een bureau om verschillende redenen. De dames – toevallig allemaal dames! – binnen mijn agentschap kennen mij, mijn voorkeuren en weten heel goed wat ik wel of niet zou willen. Als er dan een aanvraag of een briefing in mijn mailbox binnenkomt dan is er eigenlijk ook geen twijfel over mogelijk dat ik de samenwerking wil doen. Bepalen en overleggen zij dus altijd voor en namens mij? Nee, ik stuur ook aanvragen naar hun toe om af te handelen. En ze overleggen heel veel met mij, zeker als de campagne vorm krijgt. Bij grotere aanvragen wíl de klant natuurlijk dat je een match bent, is mijn input net zo belangrijk als die van hun. Wat past bij ons, wat past bij mij? Wat zouden zij graag willen, wat is het doel en hoe kan ik ervoor zorgen dat dit harmonieus verloopt met mijn mogelijkheden? Je gaat dus ook wel eens van te voren langs bij bedrijven zodat je de producten of de diensten al kan ontdekken en het face to face kan hebben over de mogelijke campagne. Ik regel de kleinere samenwerkingen vaak zelf, de aanvragen die bij mij binnen komen van kleinere bedrijven of niet concurrerende partijen. Voordeel van een agentschap is dus dat zij de contacten hebben en alles via hun verloopt. Het is wel eens lastig als er meerdere mensen tussen zitten, dat kan storend werken met de communicatie, maar het is ook prettig dat iemand het voor je regelt. Onderhand zit ik al dermate lang bij mijn agentschap dat ik de dames volledig vertrouw en ontzettend graag mag. Wij zijn een team en ook op elkaar ingespeeld, dat is enorm waardevol.

Voor vandaag houd ik hier hierbij, morgen ga ik in op de andere vragen die gesteld zijn. Denk hierbij aan de samenwerkingen waar ik ‘spijt’ van heb, hoe het proces van een samenwerking eruit ziet en waar vergoeding mede van afhankelijk kunnen zijn.

Ik ga zo de andere vragen uitwerken voor het tweede deel, mocht jij nog een brandende vraag hebben dan moet je hem zeker stellen! Wellicht kan ik die ook nog meenemen.

Tot morgen!

Elise Joanne