Het werk van Nathalie Elisejoanne.nl  - Het werk van.. Spoorwegoperator Nathalie!

Vandaag een nieuwe ‘het werk van’ en wel met Nathalie, spoorwegoperator. Maar, wat doet een spoorwegoperator eigenlijk en hoe rol je hier zo in? Nathalie vertelt!

Lees hier de andere artikelen binnen de rubriek ‘Het werk van..’.

Hoi! Stel je eens voor! Wie ben je, waar woon je en wat voor werk doe je? Heb je een partner, kinderen, dieren?

Hoi! Ik ben Nathalie, 26 jaar, woonachtig in een klein dorpje ergens tussen Rotterdam en Utrecht samen met mijn man. We hebben (nog) geen kinderen en ook geen huisdieren, ik ben allergisch voor katten en mijn man wil geen hond dus het is bij ons rustig in huis, haha.

Op het moment werk ik op de financiële afdeling bij een spoorwegonderneming (nee, geen ProRail en geen NS). Ik werk bij een spoorwegonderneming welke, voornamelijk, goederen vervoerd. Je kunt denken aan container treinen (met goederen voor de consument), ketel treinen (benzine, gas, diesel) etc. Het meeste van het vervoer gaat naar de Maasvlakte, Rotterdamse haven. De Maasvlakte is onwijs groot, dat is echt bizar. Als je er nog nooit geweest bent, is het echt een aanrader om te gaan kijken. Er zijn veel schepen welke aankomen/vertrekken en er is ook een strand waar je heerlijk kunt uitwaaien. Ook rijden we weleens treinen naar Moerdijk, hier zitten ook terminals waar ‘onze’ treinen gelost of geladen worden. Waar de treinen vandaan komen, is erg verschillend. We rijden op het moment treinen van en naar Duitsland, van en naar Italië, en van en naar Zwitserland.

Over het algemeen regelen wij de aansturing in Nederland maar soms willen klanten dat wij ook de aansturing in Duitsland regelen. De aansturing in Duitsland is heel anders omdat het daar anders werkt met de dienstregelingen. Hier in Nederland krijg je een ‘pad’ (dienstregeling) en daar moet je je aan houden. Dus als jij een vertrektijd krijgt van 21:09 uur, moet je ook echt vertrekken. Vertrek je niet, moet je een nieuw pad aanvragen bij ProRail. In Duitsland krijg je een 20 stunde trasse, die dienstregeling is 20 uur geldig. Je kan je melden wanneer je klaar bent voor vertrek en de treindienstleider kijkt dan wanneer je kan gaan rijden. Onder aansturing wordt verstaan; het in goede banen leiden van de treinen. Zorgen dat de juiste documenten er zijn voor de machinist, contact onderhouden met de klanten zoals wanneer er vertraging is, contact onderhouden met terminals op, bijvoorbeeld de Maasvlakte (ECT, RWG..) en zo zijn er nog veel meer dingen waar er rekening mee gehouden moet worden, denk maar eens aan het gevaargoed waar mee gereden wordt, hier zijn de juiste documenten voor nodig, wanneer deze er niet zijn mag er niet gereden worden. Mocht er een machinist zich ziekmelden buiten kantoortijden, dan is de planning er niet meer en is het de bedoeling dat je zelf opzoek gaat naar vervanging. Soms is deze niet te vinden en dan moet dit uiteraard gecommuniceerd worden naar de klant. Waar je ook op moet letten wanneer je een vervanger gaat zoeken is dat een machinist niet altijd overal mag rijden en ook niet met alle locomotieven. Als machinist moet je je ‘wegbekendheid’ onderhouden, je mag niet zomaar ergens rijden waar je nog nooit bent geweest. Idem voor de locomotieven, hier heb je eerst een opleiding voor nodig voordat je op een bepaalde locomotief mag rijden.

Heb je altijd al dit beroep willen uitoefenen?

Hier kan ik heel kort over zijn; nee, haha. Cijfers heb ik helemaal niets mee. Vroeger op school vond ik economie een vreselijk vak en heb ik dan ook laten vallen wanneer dat, eindelijk, kon. Ik was daarnaast ook bijna nooit in de les, ik schreef gewoon briefjes welke dan, zogenaamd, van mijn ouders kwamen.

Hoe ben je er zo ingerold?

Eind januari 2019 ben ik thuis komen te zitten met een burn-out en depressie. Ik werkte als operator (zie beschrijving hierboven). Dit heb ik ongeveer 3 jaar lang gedaan. De onregelmatige diensten, de hoge werkdruk en het personeelstekort hebben gezorgd dat ik letterlijk in elkaar ben gestort. Ik heb tot en met augustus 2019 thuis gezeten en ben vanaf toen weer rustig aan gaan opbouwen. Dis is heel rustig aan gegaan en ook niet in de functie als operator. Het is de bedoeling dat je weer in je oude functie komt wanneer je weer gaat werken. Ik heb dit uiteraard zorgvuldig met mijn psycholoog en bedrijfsarts besproken en hier kwam al vrij snel uit dat ik niet meer terug wilde/kon in mijn oude functie. Ondanks dat het een snelle beslissing is geweest, was dit niet makkelijk. Ik had namelijk echt onwijs veel plezier in mijn werk. Ik als chaoot kon mijn ei erin kwijt. Je gaat namelijk echt van hot naar her, de hele dag ben je aan het schakelen en puzzelen. Maar door de onregelmatige diensten (vroeg, laat en nacht en het weekend) was het voor mij te veel van het goede. Ik miste ook heel veel tijd met mijn, inmiddels, man en vrienden. Als ik een keer vrij was moest iedereen werken en andersom.

Dit heb ik dan ook besproken met mijn werkgever, dit kwam, gelukkig, niet als verrassing voor hem. Ik heb in mijn re-integratie traject eerst een tijdje op de IT-afdeling gezeten waar ik ons systeem aan het testen was. Daarna ben ik langzamerhand naar de financiële afdeling gegaan. Aangezien ik veel kennis heb van het operationele gedeelte is het voor mij makkelijk om dingen uit te zoeken, dit is voor de andere op de financiële afdeling wat lastiger omdat ze het proces nooit zo hebben meegemaakt. Vanaf 1 februari 2020 werk ik weer 40 uur per week. Dit is dan ook de datum dat ik officieel ben ‘overgestapt’ van functie.

Ik ben heel blij dat mijn werkgever mij deze kan heb gegeven en ik vind het ook heel fijn dat ik toch nog (een klein beetje) betrokken ben bij het proces wat ik zo leuk vond!

Hoeveel uur in de week werk je?

Ik werk 40 uur per week. Maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur.
Wanneer ik eerder wil beginnen, is dit geen probleem. Als ik de 8 uur op een dag maak, dan is dat helemaal prima. Over het algemeen begin ik altijd eerder, dan ben ik lekker op tijd thuis.

Wat is het leukste aan je werk?

Het leuke aan mijn werk is dat er geen dag hetzelfde is. Je zou zeggen dat de dagen lang en saai zijn op de financiële afdeling, maar dat is het totaal niet. Er gebeurt altijd wel wat met een trein en het leukste is dan om uit te zoeken wat er nou precies gebeurd is.

Wat is het minst leuke/moeilijkste/zwaarste?

Het minst leuke zijn de saaie overzicht dat gemaakt moeten worden. Ik kan hierbij niet in detail treden maar dit zijn letterlijk alleen maar cijfers die ik dan zie. Aan het einde van zo’n dag kan ik echt geen cijfer meer zien.

Zijn er misvattingen over het werk wat je doet? Clichés die de ronde gaan die niet waar zijn?

Niet dat ik weet, mocht iemand een leuke hebben, laat een reactie onder, dan zal ik erop reageren of het waar is of niet!

Staat de financiële en emotionele beloning van je werk in verhouding tot de uren en de moeite die je erin steekt?

Ja hoor, ik mag niet klagen. Toen ik nog als operator werkte, verdiende ik 3500 euro per maand. Helaas is dat nu wel een stuk lager maar ik heb nu dan ook geen leidinggevende functie meer en ik werk vaste tijden, hierdoor heb ik ook geen onregelmatigheid toeslag meer.

Vertel, hoe ziet jouw werkdag eruit?

We hebben geen vaste dingen die we op een dag doen. Er zijn per week wel dingen welke af moeten en per dag kijken we welke van het lijstje prio hebben. Daarnaast hebben we ook maandoverzichten welke gemaakt moeten worden/nagekeken moeten worden.

Over het algemeen kijk ik eerst even naar mijn mails als ik mijn laptop heb opgestart. Zeker na het weekend zit mijn mailbox bomvol en ga ik selecteren welke belangrijk zijn of gelijk opruimen wanneer ik niets hoef te doen met een mail.

Vervolgens kijk ik naar transporten welke wij niet ‘vast’ rijden. Dit betekent dat het een ‘spot’ verkeer is en daar is een andere prijs voor afgesproken. Wanneer er ‘spot’ vervoer gereden is, is het mijn taak om dit allemaal duidelijk op papier te zetten zodat het transport gefactureerd kan worden.

 Wanneer we facturen hebben ontvangen boekt mijn collega deze in, en ik kijk na of het allemaal klopt. Je zou er van schrikken hoe vaak het niet klopt. Ik neem dan contact op met de klant en vraag ze om de factuur te corrigeren.

Er komen ook weleens dingen tussendoor, zoals ‘even’ een overzicht maken van een transport of iets dergelijks.

Wat ik ook regel zijn de E-mail adressen. Wanneer er problemen mee zijn komen mijn collega’s bij mij en ik pak dat dan vervolgens weer op met een extern bedrijf. Idem met het aanmaken van nieuwe adressen bij nieuwe medewerkers.

Er zijn nog wel een aantal dingen welke ik op een dag doe, maar deze kan ik helaas niet hier delen.

Kan je je werk gemakkelijk loslaten als je thuis komt?

Inmiddels wel, tot een jaar terug kon ik dat totaal niet. Als er dan iets ‘verkeerd’ was gegaan dan kon ik daar thuis nog uren over denken.
Nu laat ik mijn werktelefoon in mijn tas zitten en de laptop komt er ook niet uit. Dat vond ik in het begin heel moeilijk maar het werd geleidelijk aan makkelijker en op het moment heb ik er 98% van de tijd geen moeite meer mee.

Als je járen terug in de tijd mocht, naar je jongere ‘ik’, zou je dan een andere keuze hebben gemaakt omtrent je te belopen carrière pad? Een andere studie, een andere richting?

Als ik terug kon gaan naar groep acht had ik beter mijn best gedaan met de Cito toets. Deze heb ik verschrikkelijk afgeraffeld omdat we dan een spelletje mochten spelen. Mijn advies was VMBO TL maar omdat ik lekker eigenwijs was, ben ik naar VMBO K gegaan. Ook dit zou ik dan anders gedaan hebben. Aan de andere kant, ik ben met mijn VMBO K naar marketing en communicatie MBO 4 gegaan, in de versnelde versie (drie jaar inclusief een jaar stage). Maar ook hier had ik beter mijn best gedaan. Ik heb uiteindelijk een half jaar studievertraging opgelopen omdat ik, wederom, nergens zin in had. School was niet echt mijn ding. Na mijn MBO heb ik dan ook hbo-rechten geprobeerd, een jaar volgehouden en ja hoor, ik was er weer klaar mee. Uiteindelijk ben ik prima terecht gekomen maar als ik het allemaal over mocht doen met de kennis die ik nu heb, zou ik gewoon meer mijn best doen op school zodat ik in elk geval toch een HBO diploma zou hebben.

Wat zou je graag mensen graag nog meer willen laten weten over je werk, je beroep?

Ik heb het idee dat ik redelijk heb verteld wat het allemaal inhoud. Het is wel erg lastig, er is nog zo veel meer te vertellen over het beroep als operator maar wanneer ik dat allemaal op papier moet zetten ben ik denk ik tien kantjes verder. Het is een fantastische wereld met veel dingen waar je normaal helemaal niet over na zou denken. Het is wel een ‘mannen wereld’ dus je moet wel een beetje tegen een stootje kunnen (voornamelijk wat grovere taal etc).

Bedankt voor je deelname Nathalie!

Liefs,

Elise Joanne