Zo, daar is de nieuwe rubriek dan! Ter vervanging van de #zwangerschapsdagboekserie die ten einde is gelopen, wilde ik verder gaan met iets dat alsnog wel relatie heeft met zwangerschap/moederschap/baby maar op een andere manier. Ik wil graag weer mijzelf lekker voelen in mijn eigen lijf, en gezond bezig zijn. Wat beweging krijgen waar ik kan en de laatste kilo’s kwijt raken. Vandaag deel ik mijn gewicht, de centimeters, de geschiedenis en mijn doel. Het hoe, wat en waar van dit proces.

Vandaag is een soort inleiding. Even wat cijfertjes benoemen, de wijze waarop ik de laatste kilo’s kwijt wil raken en welke ‘methodes’ ik daarvoor ga gebruiken.

Als allereerste wil ik graag deze video delen. Ik zag hem voorbij komen op de Ouders van Nu Facebook pagina en ik vind het prachtig. En ik denk dat het heel belangrijk is om dit in mijn/onze achterhoofd te houden. In mijn geval wil ik afvallen omdat ik 3 maanden geleden ben bevallen en daarom mag ik, mag jij indien jij ook moeder bent geworden of al een tijdje bent, niet vergeten dat het even mag duren. Ze zeggen met een reden ‘9 maanden op 9 maanden af’ en daarnaast is het goed in ogenschouw te houden dat het tijd zal kosten. Je hoeft je doel – welk doel dan ook – niet binnen twee maanden bereikt te hebben en aankomend zomer een fantastische killerbody te hebben. Er is meer in het leven.

Ik weeg eigenlijk al járen hetzelfde. Sinds mijn 16e tot mijn 22e woog ik 52 kilo. Daarna kwamen er een paar kilo’s bij maar van mijn 22e tot mijn 25e woog ik een constante 55,5, niet meer of minder. Dat gewicht paste goed bij mijn lijf en ik vond mijn figuur zeker prima te noemen. Een kleinere boezem, vollere billen, stevigere bovenbenen een vrij slanke taille. Van onderen ben ik altijd ‘ronder’ geweest dan van boven, dit scheelde altijd al een maat. Vergis je niet, ook mijn lijf heeft cellulitis waar je poffertjes in kan bakken en striae op de gekste plekken. Sowieso op mijn bovenbenen, de kilo’s die er na mijn 22e bij zijn gekomen hebben zich daar verschanst. Maar ja, ik was tevreden met mijn lijf. Ik hoefde niet na te denken welke maat ik pakte en of dat strakkere jurkje mij wel stond. Vrijwel alles zat goed en ik twijfelde niet of ik een bikini of een badpak aantrok (los van smaak natuurlijk).

DSC03244 450x800 1 - Body after Baby: De Cijfers & De Eerste Resultaten!

Ik wil graag terug naar dan gewicht, naar 55,5 kilo. In overleg met een gewichtsconsulent en fysiotherapeut kwam naar voren dat dat prima kan. Dat lijf was volwassen en ‘paste’ bij mij. Ik ben ooit wel eens zwaarder geweest – een zomer rond de 58 kilo toen ik 16 was – en dat ziet er gewoon minder mooi uit bij mij. Een ronder hoofd (beetje plofkop) en een te dikke buik. Het staat mij gewoon niet. Is dit een vereiste, dat gewicht behalen? Nee, allerminst. Maar het is een concreet doel om naar toe te werken en dat helpt mij, zo simpel is het. En ja, ik denk zeker dat het haalbaar is. Wel weet ik dat mijn lijf veranderd is sinds de bevalling en dat ik er niet hetzelfde uit kom te zien als vorig jaar ondanks het wellicht behalen van datzelfde gewicht. Daar heb ik vrede mee. Want weet je? Ik ben nog nooit zo trots op mijzelf geweest als voor het dragen en baren van mijn zoon. Maar die trotsheid staat los van mijn wens om af te vallen.

Hoe ben ik bezig met afvallen? Op een hele normale manier. Ik heb geen tijd voor 3 keer sportschool in de week, noch de puf. Ik heb het geld niet over voor een personal trainer die mij laat sidderen van het zweet. Ik moet er ook niet aan denken om mijzelf op een verschrikkelijk shake dieet te zetten dus ook dat laat ik aan mij voorbij gaan. Ik wil op een ‘normale’, simpele en gezonde manier gewoon wat kilo’s kwijt. Geen gedoe, geen gedonder.

Ik probeer vrijwel elke dag minimaal een half uur te lopen met Fos, dat is mijn dagelijkse beweging en ook het maximale wat ik kan doen op diezelfde basis. Daarnaast ga ik sinds vorige week elke week minimaal één keer naar aquarobics in de avond (zo leuk!). Wij aten altijd al in de avond heel gezond, wij zijn echte konijnen. Veel vlees eet ik niet, veel producten met koolhydraten zoals pasta en aardappelen ook niet en ik eet elke dag minimaal 2 stuks fruit en haal met gemak meer dan 400 gram groenten. Wat dat betreft hoef ik dus niet van ver te komen, wel zo fijn.

Bij mij ligt het vaak aan porties en verstandige keuzes; ik snack graag.. Dat is een guilty pleasure. Vooral in de avonden moet je met je tengels afblijven van mijn snoepje, koekje of chipje. En daar zat ‘t hem dus in, dat snacken. Ik at te veel ongezonde dingen naast al die hele gezonde dingen. Een mars? Kom maar hier. Autodrop? Graag een stuk of 20. Een Bueno? Nee, liever 3.

‘Vervangers’ en ‘met mate’ zijn mijn sleutelwoorden. Want ik moet wel tussendoortjes blijven eten alleen dan veel minder vette varianten en met minder suiker. Dus wat eet ik zoal tussendoor en waar let ik op? Nou rijstwafels met een kaassmaakje bijvoorbeeld en eierkoeken (ook die bevatten suiker, maar alles met mate), aardbeien, bananen, een stuk watermeloen, groene olijven, minder brood, minder dik beleg, minder grote porties. En daarnaast een beetje bewegen. Zo simpel is het voor nu.

Body after Baby Afvallen FOOD APP Elisejoanne.nl 1 - Body after Baby: De Cijfers & De Eerste Resultaten!

Sinds kort houd ik bij in de app ‘FOOD’ (niet gesponsord) – Bedankt voor de tip Mariska! – wat ik elke dag eet. Je kan je resultaten bijhouden, je doel erin zetten en de hoeveelheid weken die jij er over wilt doen (hij geeft je ook advies) en zegt dan hoeveel calorieën je per dag maximaal mag. Hij stelde de mijne op maximaal 1400 calorieën. Nu haal ik dat de helft van de week, maximaal 1400 calorieën per dag is behoorlijk pittig namelijk. Het is wel een hele fijne app met een zeer uitgebreide voedingslijst. Ik schrok soms van de calorieën die sommige producten bevatten. Inzicht, ook een sleutelwoord voor mij in dit proces.

Wel is het grote nadeel van deze app dat het alleen je calorieën bijhoudt en daar ‘wat van zegt’. Er is meer in het leven dan calorieën tellen en andere zaken zoals eiwitten, vitamines, vocht, mineralen etc. is ook zeer belangrijk. Maar he, het is een makkelijk hulpmiddeltje en het geeft een richtlijn. Ik zit er over na te denken een programma te gaan volgen bij een bekende afvalhulp.

Dat gezegd hebbende ga ik nu over tot wat cijfertjes, dat geeft toch altijd een duidelijk beeld van hoe het nu is, wat mijn doel is en waar het schip nu dobbert en gaat stranden.

Vlak voor mijn zwangerschap – of ja, toen ik net zwanger was – heb ik een aantal aantallen opgeschreven:

Gewicht: 55,5 kilo
Buikomvang: 83,5 centimeter
(gemeten op het dikste punt van je buik, een centimeter onder je navel)

Aan het einde van de zwangerschap:

Gewicht: 75 kilo
(gewogen bij 39 weken en ik beviel met 39 weken en 5 dagen)
Buikomvang: 106 centimeter.

De stand van zaken 3 weken geleden – gewogen op 22 mei 2016

Gewicht: 65,8 kilo
Buikomvang: 93,5 centimeter

Huidige stand van zaken – gewogen op donderdagochtend 9 juni

Gewicht: 63,6 kilo
Buikomvang: 91 centimeter
Benen: 59,5 centimeter
Billen: 99 centimeter

Body after Baby Afvallen FOOD APP Elisejoanne.nl 2 - Body after Baby: De Cijfers & De Eerste Resultaten!

Mijn doel stelde ik drie weken geleden op 10 kilo eraf. Na drie weken mondjesmaat bezig te zijn geweest (waarvan de laatste week er wel echt veel aandacht aan te hebben besteed) ben ik inmiddels 2,2 kilo in 3 weken kwijt, hoezee!

22 mei 2016: 65,8 kilo
9 juni 2016: 63,6 kilo

Ik zal vanaf nu dus ook de centimeters bijhouden op andere plekken van mijn lijf om te kijken waar precies – bij vermindering in gewicht – ook de centimeters zullen verdwijnen.

Mijn ‘probleem’ gebieden zijn absoluut mijn buik en bovenbenen, die cijfertjes zie ik graag minder worden. Als ik mijn buikomvang weer kan krijgen rond de oorspronkelijke 84 centimeter zou dat fijn zijn.

De volgende artikelen zullen sowieso altijd ‘resultaten’ bevatten – ik weeg mijzelf elke donderdagochtend – en zal per week een andere insteek verzinnen om over te schrijven. Het delen van tips of juist het stellen van vragen aan jullie, de gerechten die ik in de avond maak (ik krijg zulke lieve snaps op Snapchat over ons avondeten, haha! Waarvoor dank, ik doe mijn best lekkere gerechten te maken die vrij gezond zijn) etc.

Als allerlaatste wil ik graag een disclaimer plaatsen. Deze cijfers gaan over míjn lijf, ik vraag daar met respect mee om te gaan. Ik ga met mijn billen bloot en doe dat omdat ik weet dat een afval artikel zonder de statistieken minder leuk is voor de nieuwsgierigen onder ons (ja, ik snap dat heel goed) maar ook om andere te helpen. De aantallen in kilo’s of centimeters en mijn ‘oordeel’ daarover gaan NIET over jouw lijf of wat ik daarvan vind. Denk dus absoluut niet dat ik ook maar enig oordeel heb over iemand die ook dit gewicht heeft. Iedereen is anders en wat ik vind van mijn eigen lijf en cijfers staat helemaal los van die van jou. Ik ben (was) een tengere, slanke vrouw en dat paste bij mij, dat was gewoon mijn lijf. Een ieder die zwaarder is dan mijn gestelde doel heeft mijn lengte, ervaringen, zwangerschapskilo’s, leven, gewoonten, metabolisme en/of botten, niet of niet gehad. Dan heb ik dit nu maar hier luid en duidelijk gezegd want ik zou het vervelend vinden als ik aangesproken word op iets wat er niet staat, ik niet zo bedoel of überhaupt niet vind.

Tot over een week met hopelijk goede resultaten om te delen!

Als jij met mij mee wil doen of als je tips, ervaringen of andere reacties wilt achterlaten mag dat altijd!

Liefs,

Elise Joanne