free-state-jones-movie-reviews-mcconaughey

Het is weer tijd voor een nieuwe ‘Films en Series van de afgelopen tijd’! Het begint nu kouder te worden dus de dekentjes zijn uit de berging gehaald, niets is lekkerder dan in de avond op de bank ploffen met een goede film of serie. Natuurlijk beginnen onderhand de ‘vaste’ series ook weer maar die zijn inmiddels lang en breed behandeld. Tijd voor wat verse exemplaren die wij onlangs hebben bekeken, het merendeel is gloedje nieuw! Kijk je mee?

Jason Bourne

Eigenlijk wilden wij dit exemplaar bekijken in de bioscoop maar wegens weinig tijd werd hem dat helaas niet. Wij zijn echte Jason Bourne liefhebbers, dergelijke actiefilms met een vleugje drama vinden wij heerlijk kijkvoer. Dit is de vijfde Bourne film, maar de vierde voor Matt Damon. En tja, die zie ik toch het liefste op mijn scherm! Jason keert terug in een – laatste? – gevecht tegen de CIA door wie hij nog steeds ongewild opgejaagd wordt. Deze film heeft dan ook toepasselijk gewoonweg zijn naam, ‘Jason Bourne’ gekregen. Matt is ouder maar niet minder sterk, slim of onvermoeid. Het verhaal in de Bourne reeks voelt echt, de scene’s bevatten een sterk dialoog en het verhaal is absoluut niet uitgemolken, ook al is dit de vierde keer dat Matt voor zijn leven moet vechten. In de nieuwste film komen wij en Jason steeds meer te weten over zijn aanmelding, zijn vader en de reden voor de constante klopjacht. Meeslepend, spannend en geweldig sterk geacteerd door alle partijen.

IMDB geeft deze nieuwste Bourne-film een 6,9 en dat vind ik – als liefhebber – te laag. Een 8 komt zeker beter in de buurt. Een aanrader wat mij betreft!

The Shallows

Okay, Blake Lively in een badpak aan het surfen op een van de mooiste stranden ter wereld. Heb je een beeld in je hoofd? Ik ook. Blake is mijn girlcrush sinds Gossip Girl dus een andersoortige film of serie met deze vrouw in de hoofdrol moet ik zien! En ik heb wel een liefde voor haaienfilms. Boris niet. En hij weigerde dan ook in eerste instantie om mee te kijken. Uiteindelijk hebben wij alsnog hem samen bekeken en waren wij niet teleurgesteld. Blake is niet de allersterkste actrice, een film met een haai is maar een film met een haai en het speelt zich bijna alleen af op één locatie. Vaak kan je daar geen baanbrekend werk van maken. Alsnog was het geen onverdienstelijke 1,5 uur en vonden wij de scènes vrij realistisch. Het persoonlijk verhaal van Blake dat er tussendoor kwam vonden wij niet heel passend en behoorlijk afgeraffeld. Maar he, de makers hadden iets nodig om het voor Blake de moeite waard te maken te vechten voor haar leven (blijkbaar is daar een overleden ouder voor nodig) dus dan krijg je dat ook. Verwacht geen oscarwinnende creatie maar vermakelijk en zelfs vrij spannend is hij zeker te noemen.

The Shallows krijgt op IMDB een 6,4 en dat is vrij terecht cijfer. Ik had zelf een kleine 7 gegeven.

Free State of Jones

De Free State of Jones is dan wél een oscarwinnende creatie wat ons betreft. Matthew McConaughey speelt een bizar sterke rol in deze film als een Confederatiesoldaat temidden van de woeiende burgeroorlog in Amerika. Een stukje geschiedenis, drama, actie en romantiek in één exemplaar. Newton Knight begint de zinloosheid van de burgeroorlog in te zien en weigert verder deel te nemen. Dat maakt hem een desserteur en hij vlucht met een aantal slaven de moerassen in. Daar vecht hij voor het idealisme van een betere Zuiden, voor een Amerika zonder slaven en een land zonder oorlog. Dat gaat alleen niet zonder slag en stoot. Matthew is een begenadigd acteur en als je alleen simpele films zoals ‘How to lose a guy in 10 days’ hebt gezien dan ken je zijn echte werk niet of de geweldige karikaturen die deze man neer kan zetten. Een meeslepend verhaal over een stukje waargebeurde geschiedenis.

De film Free State of Jones krijgt op IMDB een 7,1 maar had mijn inziens zeker een 8,0 moeten krijgen.

The Nice Guys

Wanneer je deze film gaat bekijken, stel je dan in op een ietwat ongeloofwaardig plot en een behoorlijke dot sufheid. Ik ging onbevangen deze film in want hij was niet perse, na het zien van de tekst bij de trailer, mijn kopje thee. De trailer zelf heeft dat wel doen veranderen. Meer omdat Ryan Gosling toch echt Ryan Gosling is en temeer omdat ik na de trailer echt een aantal keren hardop heb gelachen. Russel Crowe vertolkt de rol van Jackson Healy en is daarmee de tegenspeler van Gosling die Holland March speelt. Beide bevinden zich niet op het juiste pad van legale handelingen maar slaan de handen tezamen om de verdwenen Amelia te vinden. De film speelt zich af in de jaren ’70 te midden van een gokkend, spuitend en hoererend Los Angelos.

De film The Nice Guys maakte mij echt hardop aan het lachen, Gosling speelt zijn rol formidabel. Hij krijgt van IMDB 7,4 en dat is vrij hoog voor IMDB normen gezien het genre en de soort film. Terecht ook!

Independance Day 2 – Resurgence

Independance Day, wat een geweldig goede film was dat. Één van de eerste ‘alien’ films die ietwat geloofwaardig was en ook nog eens verrekte spannend. Prima acteerwerk, leuke acteurs en goed uitziend actiewerk met vrij realistische aliens. Geen slecht verhaal voor jaren ’90 werk! Toen Independance Day 2 uitkwam was ik er meteen als de kippen bij om deze te zien maar uiteindelijk gebeurde dat afgelopen week pas. De film gaat 20 jaar verder de tijd in, de aliens zijn verslagen op The 4th of July (Amerikaanse Onafhankelijkheidsdag), de wereldorde is terug en het leven wordt geleefd. Wel altijd met de dreiging dat ‘ze’ terugkomen, beter voorbereid en slimmer dan de vorige keer. Helaas speelt Will Smit niet in deze film maar heel veel andere rollen worden wel weer vertolkt door dezelfde acteurs. Gelukkig! Maar na het zien van de trailer begon bij mij al het twijfelen.. Zou deze film ook net zo goed of simpelweg ‘leuk’ zijn? Nee Het acteerwerk is belabberd, de scène’s afgeraffeld, het actiewerk schandalig slecht en het verhaal rammelt aan alle kanten. Ik heb in tijden niet zo’n slecht stukje bewegend beeld gezien, de teleurstelling was groot. Vooralsnog zeg ik wel; wanneer jij een fan bent van de eerste ID film, dan zou ik deze wel kijken, alleen al omdat je hem gewoon gezien moet hebben. Verwacht er alleen niet bepaald veel van..

Independance Day Resurgence krijgt van IMDB een 5,4 wat nog zeer schappelijk is. Wat mij betreft is een 4,5 beter op zijn plek.

Designated Survivor

Wanneer in één klap de gehele Presidentiële lijn van successie wordt uitgevaagd, wordt er altijd een Designated Survivor aangesteld die het Presidentschap over moet nemen. Deze Designated Survivor kan iedere kabinetsmedewerker zijn, die bij elke samenkomst van deze gehele lijn, wordt uitgezocht, apart gezet en bewaakt op een andere locatie. Dit zodat er altijd íemand is die verder kan met het leiden van het land. Kiefer Sutherland keert terug in de rol van deze Designated Survivor, uitverkorene om na een catastrofale ramp Amerika te leiden als simpele minister. Het land rouwt om de vele doden en de constante dreiging van buitenaf. Temidden van deze wanhoop moet Tom Kirkman (Sutherland) zijn leven als simpele man verruilen voor de baan als leider van de vrije wereld. Dit is een originele Netflix productie en er staan onderhand 3 afleveringen op internet. Elke week komt er een nieuwe online om te bekijken. Ik vind het een goede serie, met een geloofwaardig verhaal ondanks alle omstandigheden en prima acteerwerk. Ik had gehoopt dat het een baanbrekende versie zou zijn zoals House of Cards of Homeland. Dit is helaas niet zo. Het acteerwerk, de scenario’s, de uitwerkingen van de plots.. het is ‘t allemaal nét niet. Alsnog mag dat de pret niet drukken, ik vind het wel een aanrader en kijk uit naar de volgende aflevering.

IMDB geeft deze nieuwe Netflix serie Designated Surivor een 8,1 en dat is behoorlijk hoog voor IMDB.

Veel kijkplezier!

Liefs,