avw - 10 tips voor een betere weerstand
IMG 6069 4032x3024 - 10 tips voor een betere weerstand

Er wordt hier in huis rond september standaard wat afgesnotterd. Met twee kinderen op het kinderdagverblijf, een man die in de zorg werkt en veel nichtjes en neefjes om ons heen die van alles bij zich dragen, is het gewoon onvermijdelijk. En als moeder word je ook als vaat- en snoetdoek gebruikt, het concept ‘hand voor de mond!’ is nog altijd een bijzonder vraagstuk. Hoe vaak er al niet in mijn gezicht gehoest of geniest is, als ik voor elke keer een euro zou krijgen nou dan weet je het wel. Ik vroeg jullie waarmee jullie je weerstand hoog (proberen) te houden en die tips deel ik tezamen met de mijne vandaag!

Slapen

Het is wellicht cliché maar zó belangrijk om voldoende te slapen. Ik merk het echt als er iets opkomt of als ik mij niet helemaal lekker voel. Hetzelfde geldt voor de kinderen, als zij ziek worden laat ik ze zoveel mogelijk slapen. Want, slapen is heel belangrijk voor het herstel. Mijn moeder zei altijd; ‘ga maar slapen Elise, dan voel je je morgen vast weer wat beter’ en dat is ook zo. Je lichaam krijgt tijd en rust om te herstellen en te vechten tegen bacteriën. Als moeder met jonge kinderen is een nacht slapen niet altijd haalbaar, Boris en ik wisselen elkaar in de nachten af als het nodig is wel eens af of we laten de ander om en om even bijslapen overdag.

Elise's Weekly Pictorama - Aan de beterende hand!

Goed en regelmatig eten

Goede voeding is zo enorm belangrijk. In het eerste half jaar als moeder van Fos heb ik heel veel laten versloffen, o.a. goed eten. Wat eetbaar was drukte ik met haast in mijn mond om weer verder te gaan met de verzorging van Fos. Dat eerste half jaar was gewoon erg zwaar en ik was mede door de gebroken nachten en de slechte voeding ook constant ziek. Kuchje hier, keelpijn daar. Nou ja, ik had wel meer dan dat uiteindelijk. Weten jullie nog hoe ziek ik mij voelde die winter? Oef..

Vitamineboost!

Blender uit de keukenkast en tijd om een smoothie te maken! Ik heb eigenlijk altijd vers sap of sinaasappels in huis en anders is de ‘natmaker’ om het geheel te mengen amandelmelk. Ik voeg daaraan toe wat ik heb liggen; bessen, frambozen, aardbeien, kiwi’s en banaan ligt er vaak bij ons in de fruitschaal of de koelkast. Als ik boerenkool heb dan gooi ik daar ook een handje van bij in. Smaakvol, vullend en goed voor je lichaam al die vitamine C! Dit was ook een van de meest gegeven tips door jullie.

Naar buiten!

Fos is dus nu verkouden (het hele KDV loopt met snotneuzen dus tja, die van ons ook!) en ik laat hem dan altijd lekker spelen waarmee hij wil spelen, veel slapen en wij gaan altijd even naar buiten toe. Ik plaatste afgelopen weekend een foto van een Fos die wat ziekjes was en iemand vroeg waarom wij dan buiten zijn. Omdat buitenlucht ontzettend goed is voor je! Een frisse neus halen, energie opdoen, benodigde vitamines pakken en uit je huis waar de bacteriën heersen. Voor een kind is het sowieso heerlijke afleiding en het doet Fos altijd zeer goed door lekker buiten te spelen. Niet te lang, maar even een blokje om of spelen in het speeltuintje als dat kan is echt een aanrader.

Water drinken

Het is ogenschijnlijk simpel maar voldoende vocht innemen is eigenlijk essentieel voor een goede weerstand. Afvalstoffen worden sneller afgevoerd en die bakken thee bij een zere keel zijn altijd welkom vind ik. En alcohol laten staan, ook heel belangrijk. Ja, ook dat ene wijntje bij het avondeten.

Handen wassen, luchten & vers beddengoed

Handen wassen, een simpele maar absoluut een belangrijke! Zeker als je al een beetje aan het hoesten bent, of iemand om je heen. Je moet het ook niet overdrijven, een goede weerstand bouw je ook op door in aanraking te komen met bacteriën en het is belangrijk je lichaam ook de kans te geven zich hier tegen op te laten wassen. Ook je huis goed laten luchten, die tip werd veelvuldig gegeven door jullie. Vaat, hand- en theedoeken sneller van een nieuwe ronde voorzien en hup de was in, alsmede je beddengoed. Ook zo’n broeinest voor bacteriën.

10 tips voor een betere weerstand

Echinaforce tabletten en druppels

Echinaforce van A.Vogel, ik denk dat zo’n 40% van jullie dit als tip gaven en ik doe mee! Ik slik ze trouw, de Echinaforce tabletten* voor onvoldoende weerstand, bij griep en verkoudheid. Het bevat Echinacea purpurea, de prachtige plant met het roze hoedje. Deze plant ondersteunt het immuunsysteem en verhoogt de weerstand tegen bacteriële en virale infecties. Hierdoor wordt je minder snel ziek en herstel je sneller in geval van ziekte. Al vanaf mijn meeting met A.Vogel aan het einde van de zomer, zeker sinds de befaamde ‘R’ in de maand is . Als er wat heerst bij in ons huis dan neem ik de Echinaforce druppels, meerdere keren per dag met lauwwarm water.

Er is niet altijd tegen op te boksen. Fos heeft afgelopen weekend zo vaak tegen mij aan gehangen met zijn snotterige gezichtje, zo vaak op mij gehoest dat het onvermijdelijk is dat ik hier ook last van krijg. Ik doe er dan wel alles aan om te zorgen dat het niet écht kan ontpoppen of dat ik sneller op de been ben. Ik zou anders nu al helemaal gevloerd zijn zoals afgelopen jaren, Fos hoefde maar een keer te niezen of ik lag al ziek op de bank. De kans verkleinen is beter dan genezen en als het je toch overkomt (wat heus een keer zal gebeuren), dan is het wel sneller voorbij.

*Traditioneel Kruidengeneesmiddel op basis van Echinacea purpurea. Lees voor gebruik de bijsluiter. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel gebruik.

10 tips voor een betere weerstand

Winactie!

Op Instagram mag ik in samenwerking met A. Vogel een #momlife shopper weggeven t.w.v. 80 euro, boordevol gezonde producten om fit de winter door te komen. En ik heb er zelf ook nog een paar extra cadeautjes in gestopt. Kijk snel op mijn Instagram voor de inhoud van deze toffe tas en hoe je kunt meedoen!

Mocht jij nog tips hebben die je graag wil delen dan ben je daar zeer welkom toe!

Liefs,

Elise Joanne