Basisschool - Het kiezen van een basisschool voor je kinderen: hoe hebben wij besloten?

Volgend jaar is het zo ver, dan zal Fos voor het eerst naar de basisschool gaan. Al over tien maanden mag hij voor de eerste keer een rugzakje op, zijn broodtrommeltje mee en voor het eerst een ochtendje meedraaien. Spannend! Voor hem en voor ons als ouders. Wij hebben een keuze gemaakt voor een basisschool en ik kreeg zo vaak de vraag voor welke school en hoe wij tot dit besluit zijn gekomen.

De keuze voor een basisschool is zó persoonlijk. Ben je katholiek en wil je graag dat je kind(eren) naar een katholieke basisschool gaan dan is de keuze relatief snel gemaakt. Of je wil graag dat school waar je voor kiest dichtbij zit zodat je lopend of fietsend ze weg kan brengen en op kan halen? Misschien spreekt het Jenaplan je wel enorm aan?

Gelukkig is er voor ieder wat wils tegenwoordig, al is het wel afhankelijk waar je woont. In onze wijk kan je een steen gooien en een basisschool raken, wat dat betreft ideaal. Een van de redenen waarom wij uit de stad hiernaar deze wijk zijn verhuisd.

Wat ik je zou aanraden, als je niet perse een bepaalde basisschool in je hoofd hebt, om eens te Googlen naar de verschillende typen. Wellicht spreekt ‘fase-onderwijs’ je enorm aan (ons wel!). Of kijk eens naar Montessori, Dalton en Jena. Wellicht past dit heel goed bij je kind. Wij kiezen hier heel bewust niet voor. Zelf heb ik als kind een tijdje op een Montessorischool gezeten en qua type onderwijs paste dit totaal niet bij het kind dat ik toen was. Ikzelf heb hier geen plezierige tijd beleeft, mede door het vrijere onderwijs dat gegeven werd. Ik had echt structuur nodig. Sommige kinderen floreren juist op meer ‘vrijheid’, zijn zeer zelfstandig en gedisciplineerd en een omgeving waar iedereen in de pas moet lopen is wellicht helemaal niet aantrekkelijk voor ze. Als ik naar Fos kijk dan denk ik hetzelfde voor hem als ik vroeger voor mijzelf. Dat is altijd lastig te bepalen bij een jong kind maar toch, je kan best een inschatting maken.

Niet alleen is het gegeven onderwijs van belang maar ook facetten zoals reistijd, of ze overblijven in de middag en of er een fijn na-schools programma is. Hoe groot zijn de klassen? Hoeveel mannelijke leraren werken er op school? Hoeveel diversiteit qua geslacht en etniciteit is er? Bekijk hierin wat je aanspreekt en wat jij als ouder ook nodig hebt of belangrijk vindt.

Welke keuze hebben wij gemaakt?

Christelijke basis

Dus, nogmaals, de keuze voor een school is persoonlijk. Wat ik belangrijk vind hoef jij geenszins een issue te vinden. Wij wilden sowieso graag een christelijke basisschool voor Fos. Eentje die niet alleen in naam maar ook in praktiserend handelen deze naam waar maakt. Elke dag starten met de bijbel, christelijke kinderliedjes zingen etc. Onderwezen worden in het woord van God, dat vinden wij als ouders erg belangrijk voor onze kinderen. Nu hadden wij een paar keuzes binnen deze categorie en wij zijn er voor eentje gegaan die ook onderwijst in andere culturen en religies. Waar ook andere religies welkom zijn. Waar wetenschap niet wordt weggemoffeld in een hoekje en er geen ruimte is voor mensen met een andere geloofsbasis. Ja, ouders dienen zich wel bewust te zijn dat bij deze school het christelijk geloof leidend is en gepraktiseerd wordt maar eenieder is wel welkom.

Afstand & overblijven

Wat wij daarnaast prettig zouden vinden is een school waar overblijven de norm is. Ik zag het simpelweg totaal niet zitten om de kinderen naar school te moeten brengen om ze een paar uurtjes later weer op te halen, de riedel binnen een uur weer te herhalen en wéér als de kinderen opgehaald moeten worden. Nee, daar pas ik voor. En vele in mijn omgeving ook. Alleen al omdat dit wel eens verwarrend kan zijn voor een kind, nog los van de moeite die ik als ouder heb. Ik hoor geregeld van familieleden waarbij overblijven voor hun kinderen geen optie is, dat het onrust geeft. In de ochtend is het al een gedonder het kind naar school te krijgen, en dan mag je een paar uur later weer het gevecht aan gaan. Het kan ook zijn dat je kind hier dus beter op gedijd, even thuis naar papa of mama. Dat kan absoluut maar wij kiezen hier niet voor. En aangezien ik thuis werk en Boris zich bij patiënten moet melden ben ik dan het bokje. Nope, dat gaat hem niet worden.

Naschoolse programma’s

Ook wilden wij een school waar een uitgebreid en goed naschools programma is. Het eerste half jaar zeker zal Fos van mij niet naar de naschoolse opvang hoeven. Want het is al enorm wennen voor zo’n ventje en hij zal waarschijnlijk na normale dagen al moe genoeg zijn. Ik hoop dat ik dit kan regelen met afspraken maar daar ga ik wel mijn uiterste best voor doen. Op een gegeven moment zullen er wel momenten en dagen komen dat hij na school naar de opvang gaat. Dan is het fijn als de school hier goed op anticipeert en dit een goede mogelijkheid is om gebruik van te maken. Onze school naar keuze heeft dit én ook nog enorm veel creatieve en muzikale programma’s in die extra tijd op school. Hier werd Boris helemaal enthousiast van, haha. Dat sprak ons enorm aan!

Begeleiding

Wat voor mij de doorslaggevende factor was, is dat deze school zich bewust bezighoudt met individuele leerstijlen en snelheid. Waar is een kind goed in en waar wat minder? Ook wel faseonderwijs genoemd. Onderhand is het alweer zo’n kleine twintig jaar geleden sinds dat ik op de basisschool zat en er is waarschijnlijk (hoop ik) veel veranderd in die tijd. Ik, als kind op mijn school, kwam daar niet altijd goed uit de verf. Ik was verbaal enorm sterk, had al heel vroeg een hoog leesniveau en blonk uit in andere talen. Ik was daarentegen slecht in spelling en nog slechter in rekenen en breuken. De nadruk werd gelegd op het laatste en omdat er geen tijd en aandacht was voor individuele begeleiding kon ik amper rekenen toen ik op de middelbare school aankwam. Niemand had het mij goed uitgelegd en ik wist van gekkigheid niet hoe ik door de wiskunde lessen moest komen. Natuurlijk valt er altijd wat te zeggen voor de begeleiding van eigen ouders hierin, absoluut maar de school heeft hier een taak in vind ik. De school waar wij nu voor kiezen is er eentje die daar dus wel aandacht voor heeft. Die niet het niveau van een kind bepaald op zijn of haar slechtste vakken. Die oog wil hebben voor de moeilijkheden maar ook voor punten waarin een kind excelleert. Geweldig! Ik had vroeger veel meer aangekund op het gebied van lezen en taal, en had begeleiding nodig bij rekenen. Dat doen ze hier en het kind in mij springt op en neer van vreugde.

Gevoel

Als laatste en misschien wel het meest belangrijke puntje; gevoel. Wij hadden een afspraak voor Fos en zusje Hazel ging gewoon mee. We werden hartelijk ontvangen door de schooldirecteur en wij werden uitgebreid rondgeleid. Wij zagen kinderen buiten spelen en de dynamiek tussen de oudere en de jongere kindjes, wij zagen een gymles voor de allerkleinsten en taalles voor de middengroep. We hadden een kritisch en uitgebreid gesprek met de directeur die alle tijd voor ons nam en wij mochten overal rondkijken. Fos mocht alles aanraken en elke ruimte naar binnen om te ontdekken. Het voelde goed. Het klinkt zo suf maar jongens, onze kinderen moeten hier het grootste gedeelte van hun jonge leven doorbrengen. Het moet gewoon goed voelen! En dat alle bovenstaande facetten dan ook nog op één lijn ligt met wat wij prettig vinden.. perfectie!

En elke school heeft nadelen en voordelen, de vraag is waar jij het meest belang bij hebt en aan hecht voor je kinderen. Deze school had voor ons gevoel alles wat wij belangrijk vonden maar dat was de kers op de taart. De basis was voor ons of het goed voelde en of wij Fos (en straks Hazel) hier zouden zien spelen en leren. Ja, dat doen wij en toen was de keuze snel gemaakt.

Doe wat je goeddunkt. Zoals altijd; als je een besluit maakt met een verstandig hoofd en een hart vol liefde.. waar kan het dan fout gaan? Zeker weten doe je het niet van te voren, geen gegeven dat de keuze die je maakt écht de juiste keuze is maar als je van bovenstaand adagium uitgaat dan kom je een heel eind.

Liefs,

Elise Joanne